Jerzy Stelmaszczuk

większości zespołowych działań muzycznych. I nie ma znaczenia, czy kapela jest rockowa, heavy metalowa, jazz-rockowa czy po prostu akompaniuje (...). W każdym z takich składów potrzebna jest gitara basowa. To jest zasadnicza rola basu. Nie każdemu basiście to jednak wystarcza, dlatego w historii tego instrumentu pojawiło się kilku gigantów, którzy w niebywały sposób rozszerzyli jego możliwości. Wraz z konstrukcyjnymi udoskonaleniami w budowie samego instrumentu muzycy zaczęli stosować nowe techniki wydobywania dŸwięku, które doprowadziły do tego, że gitara basowa stała się instrumentem solistycznym a w wielu wypadkach wirtuozowskim. Co jakiś czas pojawia się nowy "szaleniec", który podnosi i tak już wysoko ustawioną poprzeczkę. Co jakiś też czas konstruktorzy w porozumieniu z muzykami proponują nowe modele. Tym sposobem gitara basowa z początkowego okresu, kiedy była "ubogim krewnym" kontrabasu, przeobraziła się w pełnoprawny instrument idący własnym torem. Do podstawowych modeli czterostrunowych doszły instrumenty o pięciu, sześciu a nawet więcej strunach. Inną grupą są tzw. basy bezprogowe, które w rękach wytrawnego basisty nabierają niebywałej śpiewności. Te wszystkie zalety połączone dodatkowo z rozwojem i umiejętnym stosowaniem elektroniki czynią gitarę basową instrumentem wręcz fascynującym".

Gitarzysta basowy. O gitarze basowej Jerzy Stelmaszczuk mówi: "... jest jednym z niewielu instrumentów mającym zastosowanie w niemalże każdej stylistyce muzycznej. Jest ona fundamentem harmonicznym i obok zestawu perkusyjnego, także rytmicznym

Jego fascynacja gitarą basową trwa już wiele lat. Na co dzień grywa w bardzo różnych składach estradowych, teatralnych a także studyjnych. Wszystkie używane przez niego gitary są dziełem tego samego lutnika.

W Prywatnej Szkole Muzyki Rozrywkowej I i II stopnia im. K. Komedy w Warszawie uczy młodych adeptów na progowej gitarze basowej firmy "Fender" oraz na doskonałym, półakustycznym basie bezprogowym firmy "Carvin". W dużym stopniu korzysta ze szkolnej imponującej, biblioteki nutowej obejmującej swoim zakresem przykłady bardzo zróżnicowanych stylów muzycznych, dopasowanych do indywidualnych zainteresowań ucznia. Edukację ucznia wspomaga znakomitymi materiałami dŸwiękowymi J. Aebersolda.


Jerzy Stelmaszczuk
muzyk

Opinie uczniów:

"P. Jerzy Stelmaszczuk (gitara basowa) jako pedagog jest osobą otwartą tzn. Wychodzi na przeciw oczekiwaniom ucznia (wiem to nie tylko z mojego doświadczenia). W dużej mierze czuję, że sam w jakiś sposób kieruje swoje zajęcia, a mój nauczyciel dostarcza mi wszelkich materiałów związanych z zaprogramowanym tematem. W momentach, gdy czuję się zagubiony w tematach gitary basowej pan Stelmaszczuk pokazuje odpowiednią drogę (tzn. udziela wszelkich rad i nie tylko). Reasumując człowiek otwarty i oddany, można na nim polegać więcej niż na "zwykłym" nauczycielu (tak naprawdę w tej szkole nie ma "zwykłych" nauczycieli)."
Paweł Barszczewicz

"Bardzo lubię i cenię pana J. Stelmaszczuka zarówno jako człowieka jak i muzyka. Jego usposobienie oraz wszechstronna wiedza czynią pracę z nim czystą przyjemnością. Podoba mi się także jago otwartość na nietypowe koncepcje oraz pomysły."
Radosław Kowalski

"Pan Jurek Stelmaszczuk jest bardzo dobrym muzykiem i bardzo dobrym nauczycielem. Ma zawsze bardzo dużo pozytywnej energii, która myślę, że udziela się każdemu uczniowi. Nie jest to muzyk zamknięty na jeden tor w muzyce, jego wiedza obejmuje wiele gatunków muzyki." Adam Wyrzykowski

Autorska Szkoła Muzyki Rozrywkowej i Jazzu I i II stopnia im. Krzysztofa Komedy ul. Olbrachta 36/42 Warszawa, tel. +48 0 607 170 260, biuro@asmr.pl